2010. április 5., hétfő

Húsvéti kalács


Ezt a kalácsot ajándékba sütöttem, anyut és az öcsémet leptem meg vele, akik mindketten nagy kalácsfogyasztók, reggelire általában kalácsra kenve pusztítják el az előző évi befőzés eredményét. Mi inkább elsütögetjük a lekvárjainkat, de lehet, hogy ez változni fog, mert a kalács nagyon szépen sikerült.
Maci receptje alapján sütöttem, és az előírásokat végig betartottam, csak két szűk marék mazsolával gazdagítottam a tésztát. A formázást az itt látott négyes fonás alapján végeztem, és – legnagyobb meglepetésemre – elsőre sikerült, sőt könnyűnek találtam, bár lehet, hogy ez csak amiatt volt, hogy tegnap a kelt ostoros rétes készítésénél eléggé szenvedtem a fonással.
A sikeren felbuzdulva úgy vélem, fogok én még kalácsot sütni.

Recept

50 dkg liszt
3 púpos evőkanál cukor
6 dkg olvasztott vaj
2 tojás sárgája
3 dl meleg tej
egy csomag porélesztő
egy mokkáskanál só
két szűk marék mazsola

A lisztet és az élesztőt elkeverem. A tojássárgát a vajjal, 2 dl tejjel és a cukorral, meg a sóval összekeverem, és a folyadékhoz folyamatosan adagolom a lisztet és a maradék tejet. Robotgéppel addig dagasztom az egyveleget, amíg ruganyos, hólyagos tésztát nem kapok. (Ha a liszt még további tejet venne fel, természetesen lehet hozzáadni, de nekem a 3 dl bőven elég volt.) A tésztát konyharuhával letakarva meleg helyen duplájára kelesztem. Ezután jól átgyúrom és ekkor dolgozom bele a mazsolát is. Elfelezem és mindkét adagból egy-egy kb. 40 centis rudat sodrok, a sodrás közben meg is tekergetem a tésztát. Ezután a két rúdból négyes fonással kalácsot csinálok (tényleg érdemes megnézni a videót). A megformázott tésztát sütőpapírral kibélelt téglaformába teszem és még fél órát kelesztem. Eközben a sütőt 170 fokra előmelegítem. A másodjára megkelt kalácsot a tésztából kimaradt tojásfehérjével megkenem és kb. 45 perc alatt készre sütöm. Rácsra téve hagyom kihűlni.

3 megjegyzés:

mrs gyrmur írta...

Kedves Zsuzsi! Küldök neked egy másik receptet, nálunk ez sem bírja ki estig. Én általában kenyérsütőgéppel dagasztom és ott is sütöm meg.

60 dkg liszt
4 ek cukor
kb 5 dkg vaj vagy sütő margarin
1 kk só
3/8 l tej
citrom reszelt héja
1/2 élesztő
1 tojás a kenéshez
kevés olvasztott margarin szintén kenéshez

A tejet és a margarint felmelegítem langyosra együtt és ebbe teszem bele a cukrot és az élesztőt felfuttatni. A lisztet, sót és a citromhéját pedig a kenyérsütőbe teszem és utána jön az élesztős kulimász.
20 ppercig szoktam dagasztani, itt a program közben bele lehet dobni a mazsolát.Ha kész, hagyom kb 20 percet kelni, de rajta kell tartani a figyelmet, mert időjárásfüggő, hogy mennyire hamar kel meg.
Mikor megkelt, egy margarinozott sütőpapírra öntöm és ott szedem szét 3 részre, ezeket kissé megnyújtom, megsodrom és lekenem olvasztott margarinnal. Ezután egyszerűen osszefonom és visszateszem a sütőformába, amiből előzőleg kiveszem a lapátokat. Megkenem tojásal és 10-20 percnyi kelés után 1 óra alatt készresütöm. Ha gépben készíted, legfeljebb 3/4-ig szabad meg kelni hagyni. Üdv: mrs gyrmur

Unknown írta...

Zsuzsikám, öszintén örülök a sikerednek, és annak is, hogy meg voltál elégedve a recepttel!
Most én is kalács lázban égek, folyamatosan sütném-fonnám-enném. A kalácssütés szerintem olyan szép dolog, bedagasztani a tésztát, szépen megformázni, figyelni ahogy megkel, ahogy pirosra sül, ettöl olyan boldog és elégedett tudok lenni :o)

Zsuzsi írta...

Mrs gyrmur, köszönöm, ki fogom próbálni ezt is.
Maci, ez olyan érdekes, 4-5 éve nem gondoltam volna, hogy kelt tésztának neki merek állni, mostanában meg egyre-másra sütöm a kalácsot,kenyeret, kelt rétest. Hiába, öregszem:-))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails