2009. október 7., szerda

Mit készítsek birsalmából? I. - Birsalmás csirke wokban


A következő négy bejegyzés a birsalmáról fog szólni, azt bizonyítandó, hogy a kompóton kívül létezik ennek az aromás illatú gyümölcsnek más felhasználási módja is.
Készül majd lekvár, sajt a hagyományok ápolása végett, de az első két receptben hússal társítom, merthogy azzal is igen finom. (Kompótot is főztem be, de nem bontottam fel, így nem tudom, milyen, ezért erről nem írok)
S hogy honnan van ennyi birsalmám? Szomszédaink, Jucika és Gyula bácsi bőkezűek voltak: gyakorlatilag a teljes birstermésüket nekünk ajándékozták, ez szerintem simán volt 15 kiló, így bőven jutott belőle anyukámnak is, és szabadon kísérletezhettem vele.
Az első recept, a birsalmás csirke hirtelen felindulásból született. A fagyasztóból elővett fél kiló csirkemellel szemezve támadt az az ötletem, hogy wokban készítem el, chilivel, gyömbérrel, és ezúttal nem zöldségekkel pirítom össze, hanem birssel. Az ötletet megvalósítottam, és nagyon jól bevált, ugyanis a birs finom aromája jól passzol a gyömbérrel, chilivel. Attilában ugyanakkor csalódást keltett, mert amikor meglátta a wokban levő ételt, a birsre azt hitte, krumpli, amikor pedig megkóstolta, kiderült az igazság. De azért megette.

Recept

50 dkg csirkemell
4-5 gerezd fokhagyma
2 cm-es gyömbér
egy piros chili
2-3 dió méretű vöröshagyma
2 kisebb birsalma megtisztítva
szójaszósz
egy evőkanál édes chiliszósz
olaj
mokkáskanálnyi fahéj, só

A csirkemellet felcsíkozom, és az étel készítése előtt kb. egy órával bepácolom. A páchoz a fokhagymát felaprítom, a csirkével összeforgatom, és meglocsolom a húst 4-5 evőkanál szójaszósszal. Szobahőmérsékleten hagyom állni, maximum egy órát.
Amíg a hús pácolódik, a megtisztított, nagyobb darabokra vágott birset megfőzöm úgy, hogy puha legyen, de azért maradjon tartása.
A pácolás után a wokban olajat forrósítok, beledobom a felaprított gyömbért és chilit, és egy percig kevergetve sütöm. Utána rádobom a csirkemellet a páccal együtt, és készre sütöm a húst, ez kb. 3-4 perc. A húst kiszedem, és melegen tartom. A wokba ismét nagyon kevés olajat öntök, ha már forró, rádobom a negyedekbe vágott hagymát, a birset, és roppanós-puhára sütöm. Ha kész vagyok, visszateszem a húst a wokba, fahéjjal, sóval ízesítem az ételt, ha száraznak találom, öntök még rá szójaszószt, és ekkor adom hozzá a chiliszószt is. Pár perc alatt összeforrósítom, majd párolt rizzsel tálalom.

11 megjegyzés:

lorien írta...

Jó recept! Nagyon szeretem a birset, kár, hogy hamar lemegy a szezonja. Lassan lehet majd szerezni szép éretteket. Mártásnak is nagyon szeretem :)

Zsuzsi írta...

Sajna már feldolgoztam az összeset, pedig vannak még ötletek. Én is szeretem, chutneynak is nagyon jó!

Chef Viki írta...

Hú! Gyümölcs és hús... Imádom!

S van is birsalmám - szintén szomszédtól :-)

Unknown írta...

Izgalmasan hangzik édes chiliszósszal és szójaszósszal!
Úgy látom, nem került bele se cukor, se méz. Nem volt túl savanyú a birsalma? Errefelé eléggé savanykásak szoktak lenni, s mindig elegendő mézet (vagy egyéb édes hozzávalót) kell hozzátennem, hogy kellemes legyen.

Zsuzsi írta...

Chefviki, örülök, hogy tetszik, én is szeretem a gyümölcs-hús kombinációt, bár ez itt nálunk gyakran ellenérzéseket vált ki.
Beatbull, amennyire a chiliszósz édes volt, az pont elégnek bizonyult, a birs simán főve sem volt savanyú, szerencsére.

Kata írta...

Nálam ez teljesen rendben van; a férjem is húzná a szája szélét, de nem maradna a nyakamon, az biztos!

baudolinA írta...

Ma próbáltam ki. Csodálatos.

Zsuzsi írta...

Baud, nagyon örülök, hogy hallok felőled, annak meg pláne, hogy kipróbáltad és ízlett.

Zsuzsi írta...

A recept nagyon felcsigázott, de a család gyomra nem bírja a szójaszószt. Mivel helyettesíthetném?

Zsuzsi írta...

Lehet, hogy nem ugyanaz lesz az összhatás, de én fehérbort, vagy sherryt tennék bele ebben az esetben.

Zsuzsi írta...

Nagyon köszönöm a tippet!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails